torsdag, november 12

Trender är otrendigt 2010, det är viktigare att vara snäll

Saker som ser ut som söta djur blir trendigt.

Det var trender vår föreläsning handlade om. Stefan Nilsson från Trendgruppen pratade om vilka trender som kommer 2010 och sen fick vi själva försöka hitta på vilka som kommer 2011. Sen sa han om det var rätt eller fel. För han vet sånt.

För att själv få skriva ner lite av det vi fick lära oss, och för att ge er något att tänka på, så ska jag nu ge några exempel på vad som hända skall. Enligt Stefan då. Han listade sex olika viktiga trender för nästa år.

1. Rock n' Roll
"Under lågkonjunktur föds nya musikstilar av arbetslösa ungdomar som har tråkigt"
Unga fröknarna Geldof och Jagger är våra stilikoner. Dödskallar och trashiga saker.
Röka kommer bli häftigt igen. Gatukonsten blir dyr. Klotter är fint.

2. Industrialism
"2009 handlade om mormor, 2010 handlar om morfar"
Männen blir manligare, skäggigare och har flanellskjortor. Kvisthål är grejen. Förpackningarna ser antika ut. Vi vill bo i gamla fabrikslokaler och köper en bunt penslar som inredning. Maten ska puttra länge i gjutjärngrytor.

3. 60-tal
"Vid en osäker period tittar man bakåt"
Mad Men är stilidealet. Cigaretternas återkomst. Osminkad sminkning (Tilda Swinton). USA är hippt och Miljonprojekten är häftigast.

4. Slow
"Vi har levt i ett Red Bull-samhälle"
Nu görs läsk som får oss att gå ner i varv och tar bort 15 minuter istället för att ge oss 15 minuter som Red Bull gör (Drank och Slow Cow). Antikonsumtionstrend, dags att byta saker istället för att köpa - Swopping. Köp 3 betala för 2 är ute.
Tid är lyx. Baka bröd ger status.

5. Fuldesign
"Vi är trötta på att se Jennifer Aniston på omslagen"
När allt varit fint och perfekt vill vi ha en motreaktion. Vivienne Westwood låter uteliggare gå i hennes kläder på Catwalken. Beth Ditto är en frisk fläkt på omslagen.

6. Cute
"I all oro vill vi ha något naivt och sött för att fly verkligheten"
Porslinsfigurer är tillbaka i inredningen. Söta djur är välkomna överallt. Lekfullt och Barnsligt.


Vi kan då sammanfatta att bland annat dessa bloggar är helt rätt i tiden:
Requiem pour un con - sextiotalets emma
UnderbaraClara - Bakar och syr, lever Slow och rättvisemärkt.
Bunnyrabbits - Vi måste ju hålla koll på den nya musiken som ska komma!
Foki - Tjejen som vann veckorevyn blogawards vann den inte hur som helst. Japanskt sött överflöd.

Och förresten, ni glömmer väl inte rubriken. Det är faktiskt viktigare att vara snäll.

5 kommentarer :

  1. Känns inte så 2009 att prata om kvinnligt och manligt. Det borde verkligen finnas andra definitioner.

    Fuldesign = Beth Ditton... Eh...

    Snygg analys av sk trender...

    SvaraRadera
  2. Det mesta handlar väl alltid om motreaktioner. Fuldesignen är just en sådan. Stolarna som är uppenbart sneda köps in av designmuséer för att visa att de är rätt i tiden och så vidare. Jag kanske drog sammanfattningen för sammanfattat men, nåväl. Det var en del av de saker han tog upp. Att vi tycker om att se ett annat ideal än de pinnsmala modellerna. Eller de perfekta retuscherade skådisarna med breda leenden på omslagen handlar mycket om att vi är less på dem. Och tyvärr kommer vi nog gå tillbaka till dem med, men nu behöver vi nytt att se på. Är allt likadant blir vi uttråkade. Och det är väl det viljan att vilja förändra, och trenderna bygger på. Skulle världen vara fylld av bara snygga saker som fungerar felfritt skulle konstnärerna och designerna göra saker som är fel på och inte fungerar. Vi är sådana, vi vill provocera för att förändra. Nu är ju detta inget svar på varför en kvinna med annat utseende och annan sexuell läggning än normerna hamnar under något som kallas fuldesign. Men kanske ett lite bredare begrepp över vad han menade med fuldesign och det kanske var min miss att sammanfatta det sådär. Vi vill ha något som folk reagerar på helt enkelt.

    Det är nog lite samma sak med det manliga. Han nämnde att det tidigare handlat om metrosexualitet, men nu är det så kallat retrosexualitet. Skägg, skogshuggarutstyrsel och så vidare. Inredningen kommer även bli murrigare. Vi kommer ta inspiration från 1700talet med jakt och långa tunga gardiner. Det är väl tyvärr enklast att beskriva det skira och blommiga som kvinnligt och det råa, tuffa som manligt.

    SvaraRadera
  3. Åh, den som ändå kunde förutspå trender sådär. Då skulle man aldrig behöva känna sig ute. Man skulle vara först med allt. Och om andra retade en för att man var annorlunda kunde man bara säga; "Vänta ni bara. Vänta till 2011. Så får vi se om ni känner er så sturska".

    SvaraRadera
  4. Fuldesign är ett företag som skapat en trend. men det verkar du missat.

    SvaraRadera